Świat najlepiej zmieniać zaczynając od własnego podwórka. Stąd pomysł, by z ekologicznym projektem wyjść właśnie do szkół w Gminie Lesznowola, gdzie mieści się również fabryka przypraw Kamis.
Zajęcia pod hasłem „Zielone memo od Kamis” pozwoliły ponad 400 dzieciom w pięciu lokalnych szkołach zdobyć wiedzę z zakresu botaniki i geografii, a przy tym uwrażliwiły na kwestie ochrony środowiska. Akcji patronuje Gmina Lesznowola.
McCormick (światowy producent przypraw i ziół) oraz Interseroh (firma specjalizująca się w recyklingu oraz edukacji ekologicznej) z myślą o uczniach klas czwartych, opracowały interdyscyplinarne zajęcia oraz materiały edukacyjne. Podczas zajęć uczniowie wykorzystywali zmysły, by lepiej poznać właściwości przypraw i ziół, odkrywali cechy i pochodzenie roślin, a także poznali pojęcie upcyklingu. W ramach warsztatów upcyklingowych uczniowie stworzyli własną grę memory. Do jej powstania wykorzystali opakowania tekturowe i wielomateriałowe – te zużyte, i te, które stanowiły odpad z linii produkcyjnej, stąd tytuł akcji: memo jest zielone, bo ekologiczne i na temat roślin (przypraw i ziół).
W projekt zostali także zaangażowani rodzice, do których trafiły ulotki na temat opakowań wielomateriałowych. Poprzez przykłady i proste opisy, upowszechniliśmy wiedzę na temat tego, czym są opakowania wielomateriałowe, jakie ich rodzaje spotykamy w gospodarstwach domowych, jak postępować z tego typu odpadami oraz jak działa recykling opakowań wielomateriałowych.
Współpraca z lokalną społecznością jest dla nas szczególnie ważna – podkreśla Justyna Szulińska-Jeż, która w McCormick zajmuje się ochroną środowiska. Chcemy, aby nasi sąsiedzi, czyli mieszkańcy Gminy Lesznowola rozumieli, co robimy, a solidne podejście do ochrony środowiska jest jednym z naszych priorytetów. Dlatego właśnie postanowiliśmy przybliżyć ten temat uczniom i rodzicom z lesznowolskich szkół podstawowych. Nasze przyprawy są pakowane w opakowania wielomateriałowe, więc temat akcji łączący wiedzę o przyrodzie z wiedzą o przetwarzaniu odpadów wydawał się naturalny, bliski naszej pracy – opisuje Szulińska-Jeż.
Projekt powstał z myślą o czwartoklasistach i to także nie jest przypadek: Czwarta klasa to duży przeskok w sposobie nauczania – mówi Agata Szczotka-Sarna, która w Interseroh zajmuje się edukacją ekologiczną oraz społeczną odpowiedzialnością biznesu. Choć plan lekcji dzieli się wyraźnie na przedmioty, dzieci czasami nie rozumieją, dlaczego oddziela się zajęcia związane z geografią od tych dotyczących przyrody, bo dla nich to po prostu sposób działania świata. I tym właśnie tropem poszliśmy tworząc projekt: chcieliśmy pokazać uczniom, że wszystko się przenika, że znajomość związku między powstaniem produktu a opakowaniem, między opakowaniem a odpadami, czyni z nich świadomych ludzi potrafiących wybierać mądrze i ekologicznie – zaznacza Szczotka-Sarna.
Nad dostosowaniem poszczególnych aktywności i materiałów do wieku uczestników czuwała Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego. Wspólne wysiłki pomysłodawców, organizatorów i nauczycieli opłaciły się: Zajęcia wszystkim uczniom bez wyjątku bardzo się podobały, a dla mnie udział w projekcie był ciekawym doświadczenie i dał możliwość urozmaicenia zajęć – napisał jeden z nauczycieli.